De zomerkermissen van Scherpenheuvel en Schoonderbuken komen er weer aan. Beide gaan van start op zaterdag 21 juli, de nationale feestdag

De zomerkermis van Scherpenheuvel is al jaren een topper voor de regio  dankzij de voortreffelijke  samenwerking tussen stadsbestuur en kermisuitbaters, met de steun van de plaatselijke handelaars.

Kermisaward

Vorig jaar kreeg Scherpenheuvel-Zichem de award voor Meest Kermisvriendelijke Stad van België.  In Scherpenheuvel zijn de kermismensen ieder jaar weer welkom. Inwoners en lokale handelaars kijken steeds weer uit naar dit  zomerse volksfeest. Voor het stadsbestuur is het dan ook een evidentie om het kermisgebeuren voluit te organiseren en te ondersteunen. Voormalig schepen Rob Jacquemyn, die ons recent ontvallen is, was de grote bezieler en bracht de kermis tot het niveau dat we tot op vandaag kennen.

Prikkelarme kermis

In Scherpenheuvel staan er maar liefst 40 attracties opgesteld en daarnaast is er, naar goede traditie, een uitgebreid randprogramma. Nieuwigheid is een prikkelarme periode op 27 juli tussen 17 u en 19 u,  d.w.z. zonder flikkerende lichten en luide muziek zodat de kermis ook geschikt is voor mensen met een hooggevoeligheid voor prikkels. Het is de eerste keer dat we dit organiseren. We evalueren na afloop samen met de kermisuitbaters naar een eventuele uitbreiding van de periode van twee uur in de toekomst.

Randprogramma:

- Zaterdag 21.07.2018 om 14.00 u feestelijke opening van de kermis
- Zondag 22.07.2018 om 15.00 u - concert Harmonie O.L. Vrouw op de kiosk voor de basiliek.
- Maandag 23.07.2018 vanaf 16.00u – Kidsday-Meet and Greet met Disney figuren (gelegenheid om   foto’s te nemen)
- Dinsdag 24.07.2018  om 19.00 u- optreden van Luc Steeno
- donderdag 26.07.2018 om 20.00  – Lolands cocktailbar aan de kiosk en  diverse optredens in de horecazaken.
- vrijdag 27.07.2018 tussen 17.00 u en 19.00 u prikkelarme kermis en om 22.30 u muzikaal vuurwerk aan GC den egger
- Zondag 29 juli om 15.00 straattekenen voor het stadhuis door Chiro Scherpenheuvel.
- Maandag 30 juli 18u30  beertjes en ballenwerpen aan het stadhuis.

Schoonderbuken kermis

In het Famlieheem  achter de kerk organiseert het oudercomité van de Sint-Jozefsschool op 21, 22 en 23 juli vanaf 15 u naast café met terras ook een kleurwedstrijd voor de kinderen. Op de Slangenberg is er op  zondag 22 juli de hele dag rommelmarkt.  Op  woensdag 26 juli, de hoofddag van de kermis, start om 17 uur een kermiskoers voor junioren. Verder is er in café Oud Schunnebroeck barbecue  (22 juli 11u ), kaartspel  (23 juli 19 u) en kermisbal ( 26 juli 20 u).