Op vrijdag 21 september werd Dirk Van Gossum  in de bloemetjes gezet. Op 18 juli 2017 redde hij Magda Belmans uit het Albertkanaal. Hij ontving hiervoor een bronzen medaille en diploma van het Carnegie Hero Fund.

Op 18 juli 2017 belandde Magda Belmans uit Geel met haar elektrische rolstoel in het Albertkanaal toen ze onwel werd. Zij zat gekneld onder de betonnen rand van het kanaal en riep om hulp. Op dat moment passeerde Dirk Van Gossum. Als vijfvoudig Belgisch kampioen triatlon, deelnemer aan de Iron Man in Lanzarote en voormalig redder, was Dirk gewend aan het zwemmen in open water. Hij aarzelde dan ook niet om in het kanaal te springen. Hij kon Magda naar boven duwen, terwijl twee andere voorbijgangers haar uit het water trokken. Ze liep gelukkig geen ernstige verwondingen op.

De commissie van het Carnegie Hero Fund, onder het Voorzitterschap van de minister van Binnenlandse Zaken, spoort mensen op die daden van heldenmoed hebben verricht. Op 21 september 2018 kreeg Dirk Van Gossum de bronzen medaille en het diploma van het Carnegie Hero Fund uitgereikt door de burgemeester in zijn woonplaats Scherpenheuvel-Zichem, in aanwezigheid van Magda Belmans, zijn familie en vrienden en een delegatie van het stadsbestuur.

Burgemeester Manu Claes: “Het is een grote eer voor onze stad dat we onze stadsgenoot Dirk Van Gossum in de bloemetjes kunnen zetten voor zijn heldendaad. Dirk is namelijk niet alleen een inwoner van onze stad. Hij werkte jarenlang als redder in het stedelijk zwembad en maakt sinds een tweetal jaar deel uit van de stedelijke groendienst. Hij beschouwt zijn reddingsactie zelf misschien als vanzelfsprekend, maar wij zijn toch bijzonder fier op een bescheiden maar tegelijkertijd zeer moedige medewerker als Dirk.”