CD&V gaat voor een veilig, warm, leefbaar en bruisend Scherpenheuvel-Zichem, waar het goed is om te leven, te werken en zich te ontspannen. Om dit te kunnen realiseren, heeft zij haar lijst klaar voor de komende gemeenteraadsverkiezingen. De CD&V-leden keurden gisterenavond de lijst goed. Kenmerk is vernieuwing. Zo kandideren 13 van de 27 kandidaten voor de eerste keer.

Manu Claes, burgemeester en lijsttrekker: ‘Nieuwe mensen brengen nieuwe ideeën en inzichten en dat is een absolute meerwaarde voor de politiek! Het zijn bovendien stuk voor stuk kandidaten die geëngageerd zijn in het plaatselijke sociale gebeuren en verenigingsleven en dus weten wat er leeft bij de inwoners.’

Ander kenmerk is verjonging. Zo zijn er 5 dertigers en 5 twintigers (zie bijlage), waarvan er 3 dertigers en 2 twintigers binnen de top tien staan.

De jongste kandidaat op de lijst is Lotte Degol.  Zij wordt op 10 augustus 18 jaar.

Manu Claes, burgemeester en lijsttrekker: ‘Er werd ook rekening gehouden met de deelgemeenten. Zo is iedere kern vertegenwoordigd in de top 12 van de lijst.’

Lijstsamenstelling.

De lijst is een representatieve mix van mannen en vrouwen, jong en oud, mensen met politieke ervaring en nieuwe gezichten.

Burgemeester-provincieraadslid Manu Claes trekt de lijst.  Hij staat tevens derde op de lijst voor de provincie en gaat ook hier voor een nieuw mandaat.

Eerste schepen Lieve Renders  staat op twee. Gemeenteraadslid en voorzitter van de CD&V-jongeren Koen Vranken (34)  staat op de derde plaats, gevolgd door schepen en OCMW-voorzitter Marie Jeanne Hendrickx (4) en schepen Marleen Van Meeuwen (5).

Schepen Inne Pauwels is lijstduwer ( 27). De voorlaatste plaats (26) wordt ingenomen door gemeenteraadslid, voormalig voorzitter van de gemeenteraad en thans voorzitter van de gemeenteraadscommissie intergemeentelijke samenwerking Geert Janssens.

Gemeenteraadslid en voorzitter van de gemeenteraad Arlette Sannen staat op 6.

Anne-Sophie Weckx (36) , dochter van huidig gemeenteraadslid Herman, staat op 7,  gevolgd door Simone Simons (23) op plaats 8. Beiden zijn jonge nieuwkomers.

Gemeenteraadslid Ben Mattheus (26) staat op 9 en OCMW-raadslid Robby Baptist (37) op 10 . Beiden zijn jonge mensen die al politieke ervaring hebben opgebouwd.

De kandidaten verder op de lijst staan zoveel mogelijk gegroepeerd per deelgemeente.

Na Robby Baptist (10) staat Marcellina Dekeyzer (11), beiden uit Okselaar, gevolgd door de kandidaten uit Schoonderbuken: Ludo Dauwen(12) en Ludo Van Mellaerts (13).

Zichem is vertegenwoordigd door Noël Bellefroid (14) en Melina Vranckx (15). Dan volgt Messelbroek met  Wouter Goolaerts (16) en Tom Coosemans (17).

Verder Lorenzo Ramalho (18), Elly Mattheus (19), Ief Mattheus (20) en Conny Valvekens (21), allen van Scherpenheuvel.Dan volgen Tom Sels (22) en Sarah Meeuwens (23) uit Testelt.

De kandidaten van Averbode sluiten de rij met Lotte Degol (24), OCMW-raadslid Mia Boven (25), gemeenteraadslid Geert Janssens (26) en schepen Inne Pauwels (27)

Er staan drie ‘Mattheus’en op de lijst: Ben Mattheus(plaats 9), Elly Mattheus (plaats 19) en  Ief Mattheus (plaats 20). Zij zijn geen familie van elkaar.

Gemeente

Leeftijd